Metodyka nauczania języka niemieckiego - I rok

Metodyka nauczania języka niemieckiego

Cele nauczania:

Głównym celem nauczania metodyki na roku I jest przekazanie słuchaczom wiedzy na temat teoretycznych podstaw nauczania języków obcych i wskazania im jej praktycznego zastosowania w uczeniu się i nauczaniu języka niemieckiego.
Kolejnymi celami są:

  • zapoznanie z psycholingwistycznym podstawami nauczania i uczenia się języków obcych.
  • poznanie metod i form nauczania języka niemieckiego odpowiadających aktualnym, europejskim standardom.
  • kształcenie umiejętności dokumentowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie metodyki nauczania języków obcych (Portfolio)
  • przygotowanie do samokształcenia w zakresie metodyki i dydaktyki nauczania języka niemieckiego poprzez studiowanie literatury fachowej.

Treści nauczania:

  • Pojęcie dydaktyki i metodyki nauczania języków obcych
  • Tradycyjne metody nauczania języków obcych
  • Alternatywne metody nauczania języków obcych
  • Formy socjalne
  • Typy poznawcze
  • Strategie uczenia się
  • Mnemotechniki
  • Formy aktywizujące proces uczenia się
  • Autonomia nauczania i uczenia się
  • Portfolio językowe
  • Biografia , dossier, paszport językowy
  • Europejski system opisu kształcenia językowego

Bibliografia:

  • Arends, Richard I.; Uczymy się nauczać WSiP 1994
  • Komorowska, Hanna; Metodyka nauczania języków obcych. WSiP 1999
  • Neuner, Gerhard; Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts Langenscheidt 2003
  • Bimmel Peter l/ Rampillon Ute; Lernerautonomien und Lernstrategien Langenscheidt 2001
  • Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen/ Sprachenportfolio
  • Czasopisma:
  • Języki Obce; CODN
  • Fremdsprache Deutsch; Klett Verlag
  • Primar/ Frühes Deutsch;; W. Bertelsmann Verlag, Goethe Institut

Język wykładowy: niemiecki